zwycięzcy

grand prix

Wystawa Spór o Odbudowę w ramach festiwalu Warszawa w Budowie 7

adres: Budynek dawnego liceum im. Hoffmanowej, ul. E. Plater 29

organizator:  Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Muzeum Warszawy

kurator wystawy: Tomasz Fudala

współpraca kuratorska: Szymon Maliborski, architektura wystawy: Maciej Siuda

Siódma edycja festiwalu Warszawa w Budowie poświęcona była sporowi o powojenną odbudowę stolicy – skala, zakres i forma podjętego 70 lat temu wysiłku wciąż budzi kontrowersje pośród historyków i mieszkańców, a niektóre jej konsekwencje – tak przestrzenne, jak i administracyjne – odczuwane są po dziś dzień. Ogrom i skomplikowanie tych kwestii pokazywała festiwalowa wystawa zaaranżowana w przestrzeni dawnego liceum przy ul. Emilii Plater 29, który zaprojektował Jerzy Baumiller, jeden z architektów powojennej odbudowy miasta. Zwiedzający mieli możliwość zobaczyć skalę wojennych zniszczeń, poznać szczegóły odbudowy i ujrzeć niezrealizowane wizje, ale również zapoznać się z zagranicznymi przykładami rekonstrukcji czy problemami wynikającymi z wprowadzonego w celu umożliwienia odbudowy tzw. dekretu Bieruta.

nagroda publiczności

Rozbudowa i modernizacja Biblioteki Publicznej m.st. Warszawy – Biblioteki Głównej Województwa Mazowieckiego

adres: ul. Koszykowa 26/28

inwestor: Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy oraz Główna Biblioteka Województwa Mazowieckiego

projekt: Bulanda, Mucha Architekci, architekci Andrzej Bulanda, Włodzimierz Mucha, Jacek Chyrosz, Michał Brzychcy

współpraca autorska: Małgorzata Trybulska, Aleksandra Wójtowicz, Ilona Bitel, Paulina Paczkowska, Aneta Wardzińska, Filip Neudeck, Bartłomiej Witczak, Maciej Kaufman

Głównym założeniem rozbudowy i modernizacji biblioteki publicznej przy ul. Koszykowej było połączenie tradycji z nowoczesnością. Cel ten starano się osiągnąć poprzez przywrócenie świetności klasycystycznemu gmachowi z początku XX wieku oraz wykorzystanie najnowszych rozwiązań technicznych. Podstawowym zabiegiem było stworzenie dziedzińca frontowego poprzez połączenie istniejących dziedzińców oraz przekrycie ich wspólnym, szklanym dachem. Dzięki temu powstała nowa, główna przestrzeń biblioteki. Odrestaurowana historyczna fasada skrywa nowoczesne wnętrze, poprzecinane systemem kładek łączących poszczególne funkcje. Obiekt po rozbudowie zapewnia lepsze warunki do przechowywania i udostępniania księgozbioru (około 1,5 miliona wolumenów) oraz zapewnia przestrzeń wystawową, zadaszony dziedziniec i miejsca do pracy w grupie.

architektura użyteczności publicznej - obiekt publiczny

Muzeum Katyńskie, część Cytadeli Warszawskiej

adres: ul. Jana Jeziorańskiego

inwestor: Muzeum Wojska Polskiego

projekt: Brzozowski Grabowiecki Architekci (BBGK Architekci)

autorzy projektu konkursowego: Jan Belina-Brzozowski, Konrad Grabowiecki, Jerzy Kalina z zespołem, Krzysztof Lang z zespołem, Michał Krasucki

zespół: Jan Belina-Brzozowski, Konrad Grabowiecki, Joanna Orłowska, Marek Sobol, Emilia Sobańska, Łukasz Węcławski, Agnieszka Grzywacz, Ewelina Wysokińska, Jacek Kretkiewicz, Tomasz Pluciński, Maciek Rąbek, Marcin Szulc, Barbara Trojanowska, Jolanta Fabiszewska

Muzeum Katyńskie zlokalizowane zostało w południowo-wschodniej części Cytadeli Warszawskiej. Koncepcja zakładała zaadaptowanie do nowych funkcji istniejących obiektów oraz zaprojektowanie otaczającej przestrzeni, stanowiącej integralną część muzeum. Założeniem architektów było, aby na zwiedzających oddziaływała nie tylko ekspozycja muzeum, ale również sama jego przestrzeń – stąd liczne szczeliny i wąskie przejścia pomiędzy potężnymi ścianami zabarwionego na kolor cegły betonu architektonicznego czy też przykuwające wzrok detale, takie jak wyryte cytaty i odciśnięte symbole. Muzeum Katyńskie pełni również rolę archiwum oraz placówki edukacyjnej, a wraz z istniejącym Muzeum X Pawilonu oraz budowanymi Muzeum Wojska Polskiego i Muzeum Historii Polski tworzyć będzie zespół Cytadeli Muzeów.

architektura użyteczności publicznej - obiekt komercyjny

Nowy Świat 2.0

adres: ul. Nowy Świat 4a

inwestor: Centrum Bankowo-Finansowe „Nowy Świat” S.A.

projekt: AMC – Andrzej M. Chołdzyński

współpraca: Bogumił Kidziak, Szymon Schmeidel,  Tomasz Dargel, Maciej Kolek, Daniel Ciesielski, Joanna Arent, Jacek Hawrylak, Magda Macioszczyk, Beata Świeboda-Budzyńska

Budynek Nowy Świat 2.0 powstał w miejscu tyleż charakterystycznym, co trudnym – na wąskiej działce na tyłach Domu Partii, z którym połączony jest parkingiem podziemnym. Autorzy zaprojektowali podłużny, wąski budynek, przylegający do oficyny XIX-wiecznej kamienicy. Na sześciu kondygnacjach zmieściło się ponad 4 tys. m2 powierzchni biurowej oraz niemal 2 tys. m2 powierzchni handlowo-usługowej. Bryła obiektu z jednej strony nawiązuje do otaczającej zabudowy, m.in. poprzez układ kondygnacji i podziały elewacji, z drugiej zaś wykorzystuje nowoczesne materiały i detale architektoniczne. Wsparta na betonowych słupach, wygięta w łuk szklana elewacja tworzy od strony Domu Partii niewielką przestrzeń publiczną, łączącą Trakt Królewski z parkiem Na Książęcem oraz budynkiem Centrum Giełdowego.

architektura mieszkaniowa – zespół

Żoliborz Artystyczny III etap

adres: zespół budynków przy ulicy Powązkowskiej 7/13

inwestor: Dom Development S.A

projekt: Mąka Sojka Architekci: Radosław Sojka, Maciej Mąka,

architekt prowadzący: Łukasz Stanaszek

współpraca autorska: Konrad Hałasa, Marcin Kropidło, Paweł Balcerzak

Żoliborz Artystyczny to wieloetapowy projekt, odnoszący się wprost do żoliborskich tradycji. Urbanistycznym punktem odniesienie były tu założenia Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej, projektowane m.in. przez Stanisława i Barbarę Brukalskich. Poszczególne elementy osiedla zostały ponadto poświęcone pamięci uznanych twórców związanych z dzielnicą – m.in. Czesława Niemena, Jerzego Kawalerowicza czy Kaliny Jędrusik. Autorzy zaprosili do współpracy artystów, których prace znalazły się na kolejnych realizowanych budynkach. Na powierzchni dziesięciu hektarów powstanie docelowo 13 budynków, w których znajdzie się 1700 mieszkań. Cały obszar inwestycji spajają ogólnodostępne przestrzenie publiczne, na które otwierają się zlokalizowane w parterach punkty handlowo-usługowe i kawiarnie.

architektura mieszkaniowa - pojedynczy obiekt

Budynek mieszkalny Morskie Oko

adres: ul. Morskie Oko 1/3/5

inwestor: Myoni Group

projekt: Grupa 5 Architekci, ( Rafał Zelent, Krzysztof Mycielski, Roman Dziedziejko, Michał Leszczyński, Rafał Grzelewski, Hubert Polkowski, Piotr Guzik, Andrzej Gomółka)

architekt prowadzący: Marcin Zatoński

współpraca: Hubert Polkowski, Piotr Guzik, Andrzej Gomułka

Założeniem architektów było wkomponowanie nowo projektowanego obiektu w krajobraz skarpy warszawskiej i tradycję Mokotowa. Budynek, usytuowany przy ul. Morskie Oko, otwiera się na otoczenie poprzez nieregularnie rozmieszczone, duże okna, oferując lokatorom oryginalne kadry na skarpę oraz zabytkowe sąsiedztwo z pałacem i parkiem Szustrów. Jednocześnie układ funkcjonalny domu pozwala na adaptację zależnie od potrzeb mieszkańców. Choć jest to współczesna realizacja, to zastosowane przez architektów proporcje oraz wykorzystane materiały nawiązują do modernistycznych tradycji Mokotowa. Jak sami tłumaczą, dom miał mieć nienarzucającą się formę, która przetrwa próbę czasu.

architektura zrewitalizowana

Fundacja Galerii Foksal

adres: ul. Górskiego 1A

inwestor: Fundacja Galerii Foksal

projekt: Diener & Diener Architekten

Zrewitalizowany, modernistyczny budynek, mieszczący obecnie Fundację Galerii Foksal, powstał w 1963 roku według projektu Leszka Klajnerta jako pawilon Związku Rzemiosła Polskiego. Generalny remont objął trzy górne piętra, należące do fundacji od 2010 roku. Projektant zaproponował też nową fasadę, wykonaną z prefabrykowanych, betonowych płyt w układzie horyzontalnym. Ma ona stanowić nawiązanie do zdominowanej przez prefabrykację architektury PRL-u. Zachowano natomiast oryginalny charakter klatki schodowej, z balustradą z płaskowników i z pochwytem z taśmy PCV oraz posadzką z lastrico. W jasnych, przestronnych wnętrzach wyeksponowano żelbetową ramę konstrukcyjną.  Projekt przebudowy budynku został w 2103 roku zaakceptowany przez Klajnerta.

przestrzeń publicznie dostępna

Bulwary nad Wisłą

inwestor: Zarząd Mienia m. st. Warszawy

projekt: RS Architektura Krajobrazu w składzie D. Rudawa, P. Zaręba, M. Grzybkowska, K. Biernawski, M. Drabik przy współpracy z Architecture; w składzie:  M.Kubaczka, J. Kubaczka, A. Dąbrowski, M. Mariańska, H. Wasilewski, K. Bubel, A. Białkowska

Autorzy projektu bulwarów wiślanych zostali wyłonieni w konkursie z 2009 roku. Zadanie obejmowało opracowanie nabrzeża na dwukilometrowym odcinku, od Powiśla do Podzamcza. Oddany w 2015 roku pierwszy etap inwestycji objął tereny miedzy ul. Tamka i Boleści. Ten fragment bulwaru, mimo bliskiego sąsiedztwa Starego Miasta, odcięty trasą szybkiego ruchu dotychczas był miejscem zaniedbanym i mało uczęszczanym. Wprowadzone przez projektantów zagospodarowanie, w postaci m.in. pawilonów usługowych i pergoli, miało na celu uczynienie go miejscem atrakcyjnym i sprzyjającym rekreacji. Oddany w pierwszym etapie odcinek został ukształtowany w sposób nawiązujący do klasycznego układu bulwarowego, z nabrzeżem cumowniczym oraz zielenią.

wydarzenie architektoniczne

Wystawa Spór o Odbudowę w ramach festiwalu Warszawa w Budowie 7

adres: Budynek dawnego liceum im. Hoffmanowej, ul. E. Plater 29

organizator:  Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Muzeum Warszawy

kurator wystawy: Tomasz Fudala

współpraca kuratorska: Szymon Maliborski, architektura wystawy: Maciej Siuda

Siódma edycja festiwalu Warszawa w Budowie poświęcona była sporowi o powojenną odbudowę stolicy – skala, zakres i forma podjętego 70 lat temu wysiłku wciąż budzi kontrowersje pośród historyków i mieszkańców, a niektóre jej konsekwencje – tak przestrzenne, jak i administracyjne – odczuwane są po dziś dzień. Ogrom i skomplikowanie tych kwestii pokazywała festiwalowa wystawa zaaranżowana w przestrzeni dawnego liceum przy ul. Emilii Plater 29, który zaprojektował Jerzy Baumiller, jeden z architektów powojennej odbudowy miasta. Zwiedzający mieli możliwość zobaczyć skalę wojennych zniszczeń, poznać szczegóły odbudowy i ujrzeć niezrealizowane wizje, ale również zapoznać się z zagranicznymi przykładami rekonstrukcji czy problemami wynikającymi z wprowadzonego w celu umożliwienia odbudowy tzw. dekretu Bieruta.

Twoja przeglądarka jest nieaktualna!

Zaktualizuj swoją przeglądarkę aby poprawnie wyświetlić tę stronę.Zobacz jak to zrobić

×