grand prix

I nagroda

Hala Koszyki

adres: ul. Koszykowa 63
projekt:
JEMS Architekci, Olgierd Jagiełło, Maciej Miłobędzki, Marcin Sadowski, Jerzy Szczepanik-Dzikowski, Paweł Majkusiak, Mateusz Świętorzecki, Mieszko Burmas, Urszula Kos, Piotr Lisowski, Maria Mermer, Katarzyna Piotrowska; medusa group (współautor wnętrz hali i terenu, autor części wspólnych biur), Przemysław Łukasik, Łukasz Zagała, Dorota Pala, Natalia Krzeszowska, Bartłomiej Karaś, Anna Struska, Michalina Adamczyk, Anna Szuba, Anna Jabłońska, Michał Bienek, Grzegorz Dalmata, Michał Sokołowski, Konrad Basan, Mateusz Rymar
inwestor:
Griffin Real Estate

Hala targowa ze stali z 1909 r. zniknęła, by powrócić na stare miejsce pomiędzy zachowane i z pietyzmem odrestaurowane secesyjne aneksy wejściowe z cegły. Przestrzeń hali wypełniły restauracje, kawiarnie i bary, handel trafił głównie do kondygnacji podziemnej. Współczesne materiały (beton na posadzce), nowa i dodana konstrukcja ze stali stanowią neutralne tło dla części zabytkowych. Architekci wykreowali przestrzeń, która zdaje się składać z warstw z różnych epok, narastających niejako w sposób organiczny. Sami opisali to tak: „Cegła rozbiórkowa, kratownice, ceramika i inne zabytkowe elementy otrzymały tło w postaci naturalnych materiałów: beton szalunkowy, stal gorącowalcowana, stal malowana pędzlem, drewniana podsufitka, szlichta betonowa, siatka – bez upiększania czy przesadnego manifestowania dokładności wykonawczej”.
Koszyki zyskały nową oprawę, przed głównym wejściem powstał efektowny plac, a po bokach stanęły nowoczesne biurowce.

nagroda publiczności

I nagroda

Plac Europejski

projekt: Wirtz International Landscape Architects, główny projektant Peter Wirtz; pracownia Massive Design (pasaż sztuki Art Walk oraz pawilon restauracyjny Genesis), główny projektant Przemysław Mac Stopa
inwestor:
Ghelamco Poland

Plac Europejski powstał przy kompleksie biurowców z wysokim budynkiem Warsaw Spire nieopodal ronda Daszyńskiego, ma 1,5 hektara. Na terenie posadzono 14 tysięcy roślin, pomiędzy nimi wije się kaskadowy strumień długości 120 metrów. Przed Warsaw Spire działa fontanna. Na placu latem organizowane są projekcje filmów, odbywają się zawody gry w bule, koncerty, zimą działa lodowisko. W długim pawilonie o organicznych formach, nazywanym Art Walk, są urządzane wystawy. W budynku przylegającym do placu oraz w wolnostojącym pawilonie o anatomicznym kształcie ludzkiego serca działają restauracje. Deweloper urządził Plac Europejski na prywatnym gruncie, korzystają z niego zarówno pracownicy pobliskich biurowców, mieszkańcy i turyści zatrzymujący się w pobliskim hotelu Hilton.

najlepszy budynek komercyjny

I nagroda

Hala Koszyki

adres: ul. Koszykowa 63
projekt:
JEMS Architekci, Olgierd Jagiełło, Maciej Miłobędzki, Marcin Sadowski, Jerzy Szczepanik-Dzikowski, Paweł Majkusiak, Mateusz Świętorzecki, Mieszko Burmas, Urszula Kos, Piotr Lisowski, Maria Mermer, Katarzyna Piotrowska; medusa group (współautor wnętrz hali i terenu, autor części wspólnych biur), Przemysław Łukasik, Łukasz Zagała, Dorota Pala, Natalia Krzeszowska, Bartłomiej Karaś, Anna Struska, Michalina Adamczyk, Anna Szuba, Anna Jabłońska, Michał Bienek, Grzegorz Dalmata, Michał Sokołowski, Konrad Basan, Mateusz Rymar
inwestor:
Griffin Real Estate

Hala targowa ze stali z 1909 r. zniknęła, by powrócić na stare miejsce pomiędzy zachowane i z pietyzmem odrestaurowane secesyjne aneksy wejściowe z cegły. Przestrzeń hali wypełniły restauracje, kawiarnie i bary, handel trafił głównie do kondygnacji podziemnej. Współczesne materiały (beton na posadzce), nowa i dodana konstrukcja ze stali stanowią neutralne tło dla części zabytkowych. Architekci wykreowali przestrzeń, która zdaje się składać z warstw z różnych epok, narastających niejako w sposób organiczny. Sami opisali to tak: „Cegła rozbiórkowa, kratownice, ceramika i inne zabytkowe elementy otrzymały tło w postaci naturalnych materiałów: beton szalunkowy, stal gorącowalcowana, stal malowana pędzlem, drewniana podsufitka, szlichta betonowa, siatka – bez upiększania czy przesadnego manifestowania dokładności wykonawczej”.
Koszyki zyskały nową oprawę, przed głównym wejściem powstał efektowny plac, a po bokach stanęły nowoczesne biurowce.

najlepszy obiekt mieszkalny

I nagroda

Budynek wielorodzinny

adres: ul. Sprzeczna 4
projekt:
BBGK Architekci, Jan Belina – Brzozowski, Konrad Grabowiecki, Wojciech Kotecki; współpraca autorska: Emilia Sobańska, Katarzyna Najberg, Malwina Borowiec

Betonowy manifest prefabrykacji zrealizowany w sercu odradzającej się Pragi, w sąsiedztwie kamienic z początku XX wieku i dwudziestolecia międzywojennego. Modernistyczny budynek, o elewacji niczym mocna kratownica z dużymi loggiami, wypełnił wyrwę w pierzei zabudowy. Nowa zabudowa wypełniła ciasno niewielką i nieforemną działkę, która ciągnie się skośnie do ulicy. Część elewacji znajduje się blisko starych kamienic wymagających remontu.
Architekci sformułowali płomienny manifest: „Sprzeczna 4 jest polemiką z półfeudalnym systemem wznoszenia budynków opartym na pracy słabo opłacanych imigrantów i sposobem budowy wziętym niemal z XIX w. Sprzeczna 4 to propozycja wprowadzenia w naszym kraju zasad fair bussines i odpowiedzialności społecznej, wykorzystując do tego metodę prefabrykacji tak popularną w Europie Zachodniej i Skandynawii. Paradoksalnie ten niewielki skrajnie nietypowy i zaawansowany budynek to również zapowiedź taniego i dostępnego budownictwa możliwego dzięki uprzemysłowieniu i prefabrykacji”.

najlepsza rewitalizacja

I nagroda

Centrum Kreatywności Targowa

adres: ul. Targowa 56
projekt: Pracownia AKM, architekci Grzegorz Kaczor, Tomasz Michalak 
inwestor:
Miasto st. Warszawa

Kamienica przy samym wejściu głównym na bazar Różyckiego powstała w 1867 r. dla Karola Juliusza Mintera, warszawskiego odlewnika, który zasłynął m.in. Syrenką z Rynku Starego Miasta. Na początku XX wieku dom kupił Manas Ryba, pomysłodawca urządzenia Bazaru Różyckiego i jego pierwszy zarządca. Rozbudował kamienicę o dużą oficynę. Kilka lat po II wojnie światowej wystrój fasady został zbity do gołej cegły, później zniknęły balkony. W XXI wieku budynek znalazł się w stanie śmierci technicznej. Straszył zamurowanymi oknami. Rewitalizacja, rozbudowa i modernizacja przywróciła to miejsce do życia. Budynek frontowy wygląda jak w czasach swojej świetności, a nawet lepiej, podobnie jak oficyna północna. Druga oficyna, południowa, została usunięta i zastąpiona nowoczesnym skrzydłem. Dziedziniec przekrywa szklany dach wsparty na belkach z drewna klejonego. CK Targowa pełni rolę m. in. inkubatora przedsiębiorczości dla start-upów sektora kreatywnego: „to miejsce wymiany doświadczeń, integracji, inicjatyw i projektów”.

najlepsza przestrzeń publiczna

I nagroda

Kładka nad kanałem Żerańskim

projekt: Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe Mosty, Cezary Witas (główny projektant), Andrzej M. Kowalik (projektant sprawdzający), Marta Drągowska, Andrzej Kuryłowicz, Damian Waliszewski, Piotr Wach (projektant branży elektrycznej)
inwestor:
Miasto st. Warszawa

Kluczowa inwestycja nad kanałem Żerańskim, która połączyła nadwiślańską ścieżkę pieszo-rowerową ciągnącą się od mostu Łazienkowskiego z trasą do Jabłonny po Wale Rajszewskim. W PRL-u mostek (230 m długości) służył do transportowania popiołów z EC Żerań na składowisko przy ul. Myśliborskiej. Konstrukcja ze stali po remoncie wyszlachetniała, prowadzą do niej wygodne podjazdy i dojścia. Na przeprawie pieszo-rowerowej są platformy widokowe. Wieczorem włącza się iluminacja, kolory są różne w zależności od pór roku, jesienią króluje żółty i niebieski.

najlepsze wydarzenie architektoniczne

I nagroda

Wystawa "Plany na przyszłość"

organizatorzy: Dorota Katner, Joanna Maciejewska-Sobolewska, Łukasz Wawrynkiewicz

Coroczna wystawa w 2016 r. miała swoją 21 edycję i odbywała się w pawilonie Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia Architektów Polskich przy ul. Foksal 2. Organizatorami jest zespół z Centrum Łowicka. Prezentuje na wystawie projekty, plany, koncepcje, makiety i dyplomy studentów architektury. Są też wyświetlane filmy o znanych polskich architektach. „Plany na przyszłość” stały się wydarzeniem środowiskowo – towarzyskim, które wzbudza zainteresowanie mediów. Gazety i telewizje najbardziej lubią obrazki, a tych nigdy nie brakuje. Wystawie zawsze towarzyszy katalog. Stanowi swoistą kronikę ukazującą jak bardzo zmieniła się jakość projektów na przestrzeni dwóch dekad. Są coraz lepsze.

najlepszy budynek użyteczności publicznej

I nagroda

Wydział Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych

adres: ul. Spokojna 15
projekt:
Vostok Design, Wojciech Gawinowski (architekt prowadzący), Wojciech Sumlet (architekt prowadzący), Gabriela Waśko, Kamila Głodowska, Krzysztof Skoczylas, Magdalena Grzybowska, Piotr Martela
inwestor:
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

Akademia Sztuk Pięknych w 2005 r. otrzymała od miasta kompleks zapuszczonych budynków z czerwonej cegły, które przy ul. Spokojnej powstały na początku XX wieku. Są położone blisko muru Cmentarza Powązkowskiego. Zaprojektował je znany architekt Juliusz Dzierżanowski, autor Hali Koszyki. Mieściły się tu: Zakład Miejskiego Palenia Śmieci, Zakład Dezynfekcji, Miejski Zakład Izolacyjny przekształcone w okresie międzywojennym w Miejskie Zakłady Sanitarne. Po utworzeniu getta obiekty służyły jako obóz przejściowy dla Żydów z łaźnią i odwszalnią. Po II wojnie światowej nieruchomością zawiadywały Wojewódzkie Zakłady Sanitarne, jeszcze na początku XXI wieku spalano tu opady medyczne.
ASP wybrała projekt swojej inwestycji w konkursie. Pomiędzy zabytkowe zabudowania udało się wkomponować nową architekturę, która – jak mówią autorzy – miała być subtelna, mało inwazyjna i nieprzytłaczająca swoimi rozmiarami (2,5 tys. m kw.). Cegły i deski szybko się spatynowały. Nowoczesną część wyróżniają duże okna doświetlające pracownie artystów i brak detali architektonicznych na elewacjach. Nie ma nic zbędnego. Całość tworzy klimat miasteczka artystów pełnego zakamarków i podwórek.

Twoja przeglądarka jest nieaktualna!

Zaktualizuj swoją przeglądarkę aby poprawnie wyświetlić tę stronę.Zobacz jak to zrobić

×